Přínos kolagenu pro krásnou opálenou pokožku

od

Milujete opalování a bronzový nádech pokožky? Udělejte vše proto, aby výsledkem nebyl podzim ve znamení pigmentových skvrn, vrásek a povadlých kontur díky zničeným kolagenovým vláknům v pleti. Opalujte se chytře a udržte si sexy odstín pleti až do podzimu. Jak na to?

Jak se zdravě opálit a přitom udržet pleť svěží?

Nebude žádným překvapením, že nejdůležitější je dodržovat pitný režim. V létě, a zvláště u moře, kde kávu střídá koktejl s alkoholem a navíc se potíme ostošest, může k dehydrataci dojít velmi snadno. Základním pravidlem tedy je hlídat si dostatečný přísun čisté vody.

Jak pleť připravit na to, že se budeme vystavovat sluníčku? Jak jí pomoci, aby se ubránila UV záření a současně nás zdobila zdravým nahnědlým odstínem? Je nutné rozumět tomu, co se v pleti při slunění děje a udělat vše, aby měla pokožka potřebné zbraně sluníčko ustát. Opalování totiž zdravé není, ale ne každý se chce v létě krčit pod slunečníkem.

Co se děje s pokožkou, když se opalujeme

Víte, proč pokožka vystavená sluníčku zhnědne? Protože se brání. Sluneční záření aktivuje buňky melanocyty, které pod povrchem kůže začnou rychle produkovat melanin. Melanin postupně putuje na povrch pokožky, kde funguje jako ochranný štít před UV zářením. Existují různé fototypy – tedy lidé se světlou až tmavou pletí. Světlá pleť neumí melanin produkovat tak rychle a snadno se spálí. Lidé s dostatkem melaninu se opalují dobře a spálí se spíše zřídka.

Pokožka sama o sobě dělá vše, aby ji sluneční paprsky nezraňovaly. Ale jen produkcí melaninu to nezvládá – musíme se chránit opalovacími prostředky a tím, že kůži před a během léta vybavíme dostatkem antioxidantů a posílíme zásobu kolagenu. Jedině tak nás pokožka potěší zlatavým nádechem a současně si udrží svou mladistvou energii.

Co mít na paměti, než se začnete opalovat?

Myslete na to, že ač se to nezdá, tak část UV záření, konkrétně UVA paprsky pronikají i přes mraky a sklo. Projdou i skrze epidermis (svrchní vrstva kůže – pokožka) až do dermis (česky – škára). Škára už je taková naše kuchyně, kde to žije. Jsou tu molekuly kyseliny hyaluronové, kolagenní a elastinová vlákna. Ale také fibroblasty, které samotný kolagen produkují. Když necháme UVA paprsky pronikat až sem, jsou schopné napáchat nehezkou paseku. Tu ovšem poznáte třeba až po letní sezóně, kdy se pokožka najednou přestane tak hezky regenerovat, vystoupí vrásky a pigmentové skvrny, které na opálené pleti nebyly tak zjevné. Vhodným postupem, jak pokožku podpořit tedy je dodávat jí kolagen i kyselinu hyaluronovou. Navíc vyhledávejte opalovací krémy, které uvádí UVA ochranu (symbol UVA v kolečku).

Druhou složkou UV záření je UVB. To sice neprostoupí až do dermis a zastaví se na pokožce (epidermis), ale zase má větší sílu. Je zodpovědné za spálení, poškozuje DNA a může zapříčinit rakovinu kůže.  Tady je nutné používat opalovací krémy s SPF ochranou.

Jak se vyznat v opalovacích krémech?

Jak už jsem zmínila, zajímá nás ochrana před UVA a UVB zářením.

UVB záření – SPF ochrana

UVB záření se na krémech značí písmeny SPF a hodnotou. Můžeme si pamatovat: UVB – burning – spálení. SPF znamená Sun protection factor a značí, o jak delší dobu můžeme při použití krému zůstat na sluníčku, aniž bychom se spálili.

Není možné ale říct, že bez namazání krémem se spálím za 10 minut a s SPF 50 se doba prodlouží – 10 * 50 = 500 = přes 8 hodin. Je nutné brát v potaz UV index země, kde jste, váš fototyp pleti, pocení, koupání nebo otírání pokožky.

Co ale lze říct docela přesně, je %, před kterým nás dané SPF ochrání. A tady jsou čísla možná překvapivá. Co se ochrany před UVB zářením týká, tak rozdíl mezi SPF 15 a SPF 50 je necelých 5 %.

  • SPF 15 zachytí 93,4 % UVB záření
  • SPF 20 zachytí o 1,6 % více než SPF 15
  • SPF 30 zachytí o 3,3 % více než SPF 15
  • SPF 40 zachytí o 4,4 % více než SPF 15
  • SPF 50 zachytí o 4,7 % více než SPF 15

UVA záření – PPD ochrana

UVA záření tvoří cca 95 % z celkového UV záření. Můžeme si pamatovat UVA – aging – stárnutí pleti. UVA paprsky mají méně energie než UVB paprsky kvůli své delší vlnové délce. Síla UVA paprsků je po celý rok relativně konstantní a jejich delší vlnová délka znamená, že mohou pronikat až do dermis a rozkládat kolagen a elastin, což vede k předčasnému stárnutí. UVA paprsky nejsou přímo absorbovány DNA, ale způsobují nepřímé poškození tvorbou volných radikálů. S bojem proti volným radikálů pomáhají např. antioxidanty –  Vitamín C nebo betakaroten.

PPD – Persistent Pigment Darkening. Na opalovacích přípravcích se o něm moc nedozvíte. Že tato ochrana před trvalými pigmentovými skvrnami v krému je, poznáte podle symbolu UVA v kolečku. Výrobci většinou jeho hodnotu ani neuvádí. Ale dle EU norem by měl mít hodnotu třetiny SPF.

  • Pokud je tedy SPF 50, pak ochrana před UVA zářením bude cca 16. Tato hodnota zachytí až 94 % UVA záření.
  • Při SPF 6, je PPD 3 a zachytí pouhých 50 % UVA záření.

Z výše zmíněného by se dalo říct, že nám k ochraně před spálením (UVB) stačí SPF 15. Ale pokud nám záleží na celkovém stavu pokožky a nechceme ji nechat předčasně stárnout, je vhodnější používat vyšší SPF a současně vyžadovat i UVA ochranu.

Proč je opalování s dostatkem kolagenu v pokožce „zdravější“?

Jak už jsem psala, opalování a UVA paprsky mohou mít ničivý vliv na tvorbu kolagenu v pokožce. Je to efekt, který není viditelný hned, ale s odstupem pár týdnů. Tím, že se zásobami kolagenu nakládáme takto neefektivně, hodně urychlujeme stárnutí pleti.

Ale pokud pokožku vybavíme dostatečnou zásobou kolagenu – ideálně začneme ještě před létem, pak nejsou následky slunění tak devastující. Jak dlouho před létem kolagen brát? Ideálně 3 měsíce, protože denně se při příjmu 5000 mg kolagenu obnoví asi 1 % našeho vlastního. A určitě s kolagenem pokračovat i přes léto a na podzim si dát pauzu.

Vedlejším efektem zdravé hladiny kolagenu (která mimochodem neklesá jen opalováním, ale i fyziologicky cca od 30. narozenin) je vyhlazená pleť, krásné vlasypevné nehty. Kolagen zpevňuje kůži a tím na oko zmírňuje projevy celulitidy a případně pomáhá s hojením čerstvých strií.

Jaký kolagen vybrat?

Na toto téma jsem sepsala celý článek, který najdete ZDE. Ve zkratce by vás měl zajímat zdroj kolagenu. Rybí se vstřebává 1,5krát lépe než jiné druhy. Chtějte vědět, kde ryby žily a jestli bylo získání kolagenu v souladu s udržitelným zemědělstvím. Collamedic kolagen pochází z ryb z divokých vod Norska a získává se z ryb jejichž maso je určeno pro potravinářský průmysl. Společnost, která se rybolovem zabývá splňuje přísné certifikace pro zachování rázu tamní zdravé přírody. Nevhodné jsou ryby ze sádek, které se regulují antibiotiky pro co největší výtěžnost.

Spočítejte si poměr cena/výkon na denní dávku – kdy vhodné množství je 5000 mg (potvrzeno klinickými studiemi). Užitečné je s kolagenem přijímat vitamín C. Ideálně by měl být ke kolagenu zdarma, protože neoddělitelně doplňuje filozofii omlazení pleti kolagenem. Vitamín C sám tvorbu pleti podporuje. Zda budete preferovat slazené a barvené varianty kolagen drinku, je na vás.

 

Zkušenost zákaznice Míši Přibylové:

„Začínám pít, jíst a mazat další balíček Collamedic a zatím jsem nadšená!
Výsledky vidím už teď – hlavně co se týče celulitidy🙏👏“

Krém s kolagenem

Samotné opalovací přípravky na prevenci před poškozením kůže nestačí. Jakýkoliv krém působí pouze v nejsvrchnější vrstvě – tedy v epidermis. Pokud by kosmetické produkty zasahovaly do nižších vrstev, kůže by nemohla plnit svou ochrannou a bariérovou funkci.

Kvalitní kosmetická péče o pleť samozřejmě smysl má. Pečujete tak o naoko viditelné kožní buňky a efektu dosáhnete velmi rychle.

Například kolagen má příliš velké molekuly na to, aby prostoupily do hlubších vrstev, ale na pokožce utvoří ochrannou bariéru a zastavuje tak ztrátu vody. Zpomaluje tak vznik jemných vrásek.

Z dlouhodobého hlediska je dobré pečovat i o hlubší vrstvy pokožky, což je možné pouze zásahem do tohoto prostředí. A to jde pouze intradermálně (injekce, vpichy) nebo potravinovými doplňky. Pro omlazení pleti nebo udržení stávajícího stavu i přes prosluněné léto jsou vhodné kolagen drinkyhyaluronové kapsle. Nezapomínejme ani na antioxidanty v podobně např. vitamínu C nebo betakarotenu, které pomáhají v boji s volnými radikály v pleti. Volné radikály poškozují nebo ničí buňky, což vede ke vzniku různých nemocí. V těle je klasicky máme, ale sluneční záření jejich produkci zvyšuje. Antioxidanty pomáhají volné radikály usměrňovat a v případě pleti ji udržovat v dobré kondici.

4 důvody proč je kolagen v létě tím nejlepším partnerem vaší krásy

Chcete se letos soustředit na zdravé opálení, které vám vydrží až do podzimu? Pak je ideální čas se do přípravy pokožky pustit. Collamedic produkty zajistí hydrataci pleti, pomohou předejít pigmentovým skvrnám, vráskám a snědá barva pleti vás bude těšit ještě v září.

Tady jsou 4 důvody proč se vyplatí přípravu pokožky před létem nepodcenit.

1. Bez kolagenu…jsou vrásky

Základní nepřímá úměra je – méně kolagenu = více vrásek. Kolagen je bílkovina, která tvoří až 70 % kůže. Bohužel se produkce kolagenu s věkem zpomaluje, což má za následek první vrásky někdy po třicítce. V létě kůži navíc zásobíme větším množstvím cukru (ovoce, koktejly), který kolagenním vláknům také nesvědčí. Když se ještě přidá večerní grilování, alkohol a cigarety, pokožka se rozhodně nebaví tak dobře jako její majitel/ka. Dejte kůži berličku a doplňte jí jak kolagen, tak kyselinu hyaluronovou.

2. Kyselina hyaluronová + kolagen – hydratace a zpevnění zevnitř

V létě se koupeme v bazénech s chlorem nebo v moři se solí. V kombinaci se slunečním zářením ztrácí pokožka potřebnou vláhu. Suchá pokožka se rychleji olupuje, čímž přicházíte o pracně nabyté opálení. Hydratovaná pokožka má životní cyklus delší a hezká barva tak déle vydrží.

3. Kolagen – pomáhá předcházet pigmentovým skvrnám

Pigmentová skvrna je pokuta za to, že jste byli na sluníčku dlouho nebo svou pleť dostatečně nechránili. Jedním z důvodů, proč skvrny vznikají, je i nedostatek kolagenu a elastinu v pokožce. Správně vyživená kůže je odolnější proti slunečnímu záření. Neolupuje se a kůže je tak silná a obranyschopná. Na opalovací přípravky ovšem samozřejmě nezapomínejte. 

4. Kolagen zmírňuje celulitidu

Kolagen neřeší celulitidu, ale tím, že se pokožka zpevní, tak tolik nepřizná prostorově výraznější tukové buňky. Příčinu celulitidy tedy kolagen nevyřeší, ale přes léto ji z estetického hlediska může zmírnit.

Jak prodloužit a udržet opálení?

Na závěr si můžeme zopakovat postup, jak dosáhnout snědé zdravé pokožky a jak si uchovat tento stav co nejdéle.

  • Připravte pokožku na léto předem. Zásobujte ji kolagenem, kyselinou hyaluronovou a antioxidanty (vitamín C, betakaroten) formou doplňků stravy.
  • Dopřávejte pokožce 1x týdně peeling, čímž odstraníte odumřelé kožní buňky.
  • Používejte kvalitní opalovací přípravky s vyšším SPF ochranným faktorem, které obsahují i UVA ochranu.
  • Po slunění používejte kosmetiku s přírodními oleji a kyselinou hyaluronovou
  • Než se intenzivně slunit, můžete raději využít efektu samoopalovacích tělových mlék.

Užívejte kolagen a kyselinu hyaluronovou cca do konce září – pokožka vám za takovou péči poděkuje výborným vzhledem. Poté si můžete dát pauzu. Tělo vám samo napoví, kdy se hladina těchto látek v těle vrátila na svou přirozenou úroveň. A je jen na vás, zda budete chtít v omlazující terapii pokračovat. Na zdravé a hydratované pokožce vydrží opálení o několik týdnů déle.  

A když to přeženeme? Co na spálenou pokožku? Kolagen!

Kolagen pozitivně ovlivňuje buněčnou obnovu, regeneraci a výživu pleti. Kolagen ve vysokých dávkách se v medicíně používá pro léčení popálenin. Pokud to přeženete se sluníčkem, dejte si 5000 mg ve třech dávkách během jednoho dne. Urychlíte tak regeneraci kůže. K péči o kůži zařaďte i mléko s panthenolem a přírodními oleji, které pomohou pleť zklidnit a navrátit jí rovnováhu.

Collamedic - sada s kolagenem a kyselinou hyaluronovou