Kolagen a vitamín C aneb jak vyhladit vrásky

od

 

Vitamín C je takovou alfou a omegou. Co se silné imunity týká, zastává jednu z nejvýznamnějších rolí. Díky němu lépe snesete fyzickou i psychickou námahu a rychleji se dostanete z různých nemocí. V neposlední řadě díky němu budete i krásnější. Bez vitamínu C totiž není kolagen. A bez kolagenu…jsou vrásky.

Vitamín C a kolagen

Pokud nepřehlédnete nenápadné signály jako vypadávání vlasů, lámavost nehtů nebo suchost a unavenost pleti, můžete ihned zasáhnout a kráse pomoci. Už kolem 25. roku totiž hladina kolagenu v našem těle začne mírně klesat. Tvorba kolagenu se nenápadně, ale souvisle zpomaluje. Vitamín C je ze své podstaty otcem kolagenu. Pomáhá tělu kolagen tvořit.

Pravidelným dodáváním mořského kolagenu a vitamínu C si krásné vlasy, nehty a pleť bez vrásek udržíte mnohem déle. Pokud neberete kolagen od střední školy, nepanikařte. Zvýšení hladiny kolagenu v kůži dělá zázraky. Vyhladí se jemné vrásky a vlasy spolu s nehty se zpevní. Nikdy není pozdě dodat tělu molekulu mládí – mořský kolagen.

Proč se ve vztahu s kolagenem zmiňuje právě vitamín C?

Vitamín C tvorbu kolagenu systematicky ovlivňuje. Vitamín C se podílí na metabolismu aminokyselin (hydroxylysinu a hydroxyprolinu). Kolagen je ve vodě rozpustná bílkovina a je základním stavebním prvkem pojivových tkání. Díky kolagenu je zdravá kůže, šlachy, chrupavky i kosti. Hladina kolagenu v těle je jasným měřítkem stárnutí organismu.

Molekula kolagenu je tvořena zejména aminokyselinami:

  • glycinem,
  • prolinem,
  • hydroxyprolinem a
  • hydroxylysinem.

Kdyby nebylo vitamínu C, tak z prolinu a lysinu nikdy hydroxyprolin a hydroxylysin nevznikne. Při nedostatku vitamínu C v těle se kolagen tvoří nedostatečně a pomalu. Kromě negativního dopadu na krásu mohou vznikat i onemocnění krevních cév, dásní, zubů, kostí a chrupavek a pomaleji se hojí rány.

Vitamín C v potravinách?

Denně je doporučováno „sníst“ 80-100 miligramů vitamínu C. Jsme-li zdraví, není nutné dávku překračovat, protože tělo přebytek vitamínu C stejně vyloučí v moči. Zvýšené dávky jsou vhodné při nachlazení, virózách či při časté a silné únavě.

Vitamín C, jako bojovník proti volným radikálům, je pro člověka jedním z nejdůležitějších antioxidantů. Vitamín C se doporučuje i v rámci detoxikace a posílení imunity před náročnějším obdobím – např. před zimou.

Když se řekne vitamín C, představíme si citron, pomeranč a ti zkušenější z nás zmíní papriku. Kde je pravda?

Jak nejlépe doplnit vitamín C?

  • Červená paprika. Snězte polovinu červené papriky a denní příjem vitamínu C máte splněn, ba překročen. Zdravým lidem se na den doporučuje 80 mg vitamínu C. V polovině papriky ho může být až 140 miligramů.
  • Šípek. Rada: „Jděte k šípku.“ má cenu zlata. Až půjdete kolem šípkového keře, natrhejte si trochu do kapsy. 100 mg šípku (dužiny) obsahuje 200-500 mg vitamínu C. V citrónu je vitamínu C 10x méně.
  • Černý rybíz. Zdá se, že zdraví visí na keřících. 100 mg rybízu obsahuje 50-400 mg vitamínu C. S takovou výbavou rybíz poráží pomeranč 4x. Navíc je vitamín C v rybízu stabilnější než z jiných zdrojů a sílu např. ve formě sirupu si uchová celé měsíce.
  • Exotické ovoce. Ne, že by citrony a pomeranče z vašeho jídelníčku měli zmizet, ale poohlédněte se i po kiwi a papáje. Kus tohoto ovoce vám bohatě splní doporučenou denní dávku vitamínu C.
  • Vitamín C je obecně v zelenině a ovoci (růžičková kapusta, zelí, brambory, mrkev, maliny).
  • Vitamín C můžete doplňovat i moderní cestou – goji (kustovnice čínská) nebo chlorellou, zeleným ječmenem a spirulinou.

Pokud si nejste jistí, jestli je vaše strava vyvážená a máte vitamínu C dostatek, můžete zvolit vhodný výživový doplněk a do denní rutiny zařadit kapsličku vitamínu C.

Hydrolyzovaný mořský kolagen a vitamín C – výbava pro krásnou pleť bez vrásek

Až 10 % z naší hmotnosti tvoří kolagen a z toho je 70 % kolagenu v kůži. Kolagen je důležitou složkou kostí, kloubů (typ II), svalů a šlach. Hydrozylovaný mořský kolagen typu I a III je zejména v měkkých tkáních (kůže). Rybí kolagen oproti jiným kolagenům vyniká svou efektivní vstřebatelností (až 1,5krát vyšší než u kolagenu z jiných zdrojů). Znamená to, že doputuje do kůže, tam se usadí a podporuje skrze kolagenní vlákna stav pleti a pokožky celého těla. Nedochází k jeho vyloučení v takové míře jako u kolagenu hovězího nebo vepřového.

Syntéza (vznik) kolagenu s věkem klesá. Vznikají různé zdravotní potíže. Vitamín C podporuje tělo k vlastní tvorbě kolagenu. Studie dokazují, že dlouhodobý účinek vitaminu C na buňky pojivové tkáně může zvýšit syntézu kolagenu až osmkrát. Přítomnost vitamínu C v těle je důležitá už při první fázi produkce kolagenu – kdy se profiluje, jak pevná kolagenní vlákna budou. Při nedostatku vitamínu C vznikají kolagenní vlákna křehká, poruchová a kolagenní síť není ani hustá ani pevná.

Vitamín C ale neovlivňuje pouze kolagenní vlákna. Vliv má i na biosyntézu elastinu. Konkrétně pomáhá omezovat hromadění elastinu, který je charakteristický pro stárnoucí pokožku pod vlivem slunečního záření.

Kombinací vitamínu C a rybího kolagenu děláte pro své zdraví z pohledu tkání maximum. Doporučená denní dávka bioaktivního mořského kolagenu je 5000 mg.

Nedostatek kolagenu – příznaky

Víme už pár podrobných informací o vitamínu C a jeho vlivu na kolagen. Ale proč konkrétně je dobré se o hladinu kolagenu starat? Na co všechno může mít dostatečná hladina kolagenu vliv?

  • Pleť – vrásky – vlivem pevnější pleti se vyhladí vrásky a zpomalí se jejích další vznik
  • Vlasy – zesílí, podrostou, méně se třepí a nelámou se
  • Kůže – zpevnění, zmírnění celulitidy a strií
  • Nehty – zmizí záděry, nehty se nelámou a jsou pružnější i pevnější
  • Zlepší se elasticita pleti – vypne se a vypadá mladistvě
  • Vyhlazuje a vypíná vrásky

Kyselina hyaluronová a kolagen s vitamínem C

Pleť potřebuje vitamín C, aby mohla tvořit kolagen. Pevná pleť ale potřebuje ještě dostatek hydratace, aby mohla pleť „nabobtnat“ a působit svěžím dojmem.

Kouzlo kyseliny hyaluronové spočívá v její schopnosti vázat na sebe vodu. Jeden gram kyseliny hyaluronové na sebe dokáže navázat až 6 litrů vody. Díky této vlastnosti se pleť okamžitě vypne a vyhladí vrásky.

Čistý vitamín C – kyselina askorbová (“céčko”)

Vitamín C neboli kyselina askorbová je jedním z vitamínů, které si naše tělo neumí vyrobit samo. Je ve vodě rozpustný a nejde se jím předávkovat. Doporučená denní dávka je 80-100 mg. Pokud si ho ale dáte víc než 2000 mg za den, asi vás bude bolet žaludek, nebo budete mít průjem. Říká se tomu hypervitaminóza.

Vliv vitamínu C na pleť (doplněk stravy)

Proč se námořníkům říkalo „limeys“ – citrónci? Protože po dlouhém pátrání se v 18. století se stalo jejich povinností konzumovat na dlouhých plavbách po moři citrony a limetky. Citrusy je chránily od obávaných kurdějí. Netrápily je tedy už krvácející dásně, padání zubů ani krvácení kolem kořínků chloupků. Neměli tolik modřin a rány se hojily dobře. Nebolely klouby. Díky vitamínu C si tělo tvořilo základní stavební materiál – kolagen.

Námořníci na ochranu kůže moc nemysleli. Jejich pokožka byla drsná, ošlehaná větrem a spálená sluncem. Dnes už víme, že v pokožce s viditelnými známkami stárnutí a v kůži, která byla ovlivněna fotostárnutím, tj. negativními účinky slunečního záření, je hladina vitamínu C nízká.

Vitamin C je známý i jako silný antioxidant, tj. pomáhá našemu tělu bojovat proti volným radikálům, o nichž je známo, že přispívají k předčasnému stárnutí pokožky. Málo vitamínu C tedy znamená rychlejší stárnutí pleti. 

Normální zdravá pleť má hladinu vitamínu C vysokou. Pokožka je největší orgán v našem těle – její zdraví je velmi důležité. Právě vitamín C podporuje základní funkce pokožky. Má vliv na stimulaci syntézy kolagenu a ochranu před negativním vlivem prostředí (UV záření nebo znečištění).

Pokožka funguje jako naše ochranná bariéra. Péče o ni – jak vyváženou stravou, kosmetikou, tak i doplňky stravy (nutrikosmetika) by měla být součástí každého dne.

Nedostatek vitamínu C

Nedostatek vitamínu C může ovlivnit stav lidského života v těchto bodech:

  • stavba kostí a kloubů
  • imunitní funkce těla
  • funkce cév, svalů a šlach
  • stav pokožky (pružnost, ochrana buněk před oxidací a poškozením sluncem)
  • činnost nervového systému, snížení únavy
  • správné fungování imunitního systému (+ vstřebávání železa z rostlinných zdrojů)

Kosmetika: sérum s vitamínem C 
nebo krém s vitamínem C?

Dosud jste četli pouze o vlivu vitamínu C na organismus, pokud ho přijímáte v potravě nebo formou doplňků stravy. Vitamín C ale hraje nezastupitelnou roli i ve složení kosmetických přípravků.

Vitamin C je látka, která působí proti volným radikálům a má antioxidační účinek. V čem je její kouzlo? V krémech a sérech zachycuje agresivní kyselinové sloučeniny a neutralizuje je, čímž pokožku chrání.

Pokud je pleť našedlá a jakoby bez života kvůli starší vrstvě odumřelých kožních buněk, je ideální dopřát jí peeling s ovocnými AHA kyselinami. Zároveň dojde ke stažení pórů, prokrvení a rozjasnění pleti. Vitamín C má i bělící účinky a je často zařazován jako aktivní složka do depigmentačních kosmetických přípravků.